maandag 7 maart 2011

Boekvertalers: over literair vertalen en mooie boeken

Door Mariëlle van Benthum

Een foto van oude, volumineuze boeken op een boekenplank siert de pagina’s. Zoals de naam van het weblog al aangeeft, richten de auteurs zich allereerst op vertalers van literaire werken. Verderop op de site lees ik dat de doelgroep bestaat uit iedereen die van boeken houdt en iedereen die belangstelling heeft voor het vertaalvak. Ruim 75 vertalers schrijven het weblog en maken deel uit van een besloten Yahoo-mailinglist die ze gebruiken om elkaar vertaalvragen te stellen en onderwerpen te bespreken die de vertalerswereld raken.

Op de homepage ziet u de recentste artikelen. Zo lees ik een bijdrage over een wetsvoorstel voor een vaste boekenprijs voor e-boeken in Frankrijk. Een eerder gepubliceerd bericht leert me dat Willeke Barens tien jaar geleden is begonnen met de mailinglist. Verschillende vertaalde boeken worden door de diverse vertalers becommentarieerd. Vertalers worden uitgenodigd zich wat meer onder de aandacht te brengen via wikipedia in de categorie ‘Nederlandse vertaler’. Zelf ben ik een zakelijke vertaler die als lezer bijzonder geniet van prachtige literaire vertalingen en artikelen erover. Tijdens een van mijn dagelijkse uitstapjes op Google werd mijn aandacht getrokken door ‘Gevangen in een map’, een humoristisch verslag over vertaalblunders. Heel herkenbaar en goed voor de lachspieren. Een echte aanrader om even lekker te relativeren.

Op de pagina ‘Schrijf mee!’ vindt u een oproep voor ingezonden stukken. Aardig daarbij is dat er in het overzicht van mogelijke onderwerpen wordt voorgesteld een vertaler in het zonnetje te zetten. Een geweldig initiatief.
Tot slot vindt u op de voorpagina een uitgebreide lijst met hyperlinks naar interessante sites over literatuur, taal en vertalen. En ook van de bijdragen van leden van boekvertalers bent u slechts één klik verwijderd. Ik heb me geabonneerd op de RSS feed. Mijn honger naar wetenswaardigheden uit de vertalerswereld wordt dankzij Boekvertalers de komende tijd wel gestild.

Waar vindt u deze blog? Op www.boekvertalers.nl.

Geen opmerkingen: