vrijdag 15 februari 2013

Hulpmiddelen voor sociale media

Door Cas Jamin

Sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook kunnen je helpen bij je marketing- en netwerkactiviteiten. Mederedacteur Silvie van der Zee zette in dit eerdere artikel de zakelijke mogelijkheden van sociale media al uiteen.

In dit artikel ga ik in op een aantal hulpmiddelen, waarmee je sociale media gerichter en effectiever kunt inzetten voor je bedrijf.

Efficiënt beheer van sociale media

Sociale media kunnen heel nuttig zijn om op de hoogte te blijven van wat er speelt in de vertaalwereld. Ook kun je contact onderhouden met collega’s en je vertaalbedrijf onder de aandacht brengen. Er kan echter ook de nodige tijd in gaan zitten, zeker als je een consequent beeld van je bedrijf wilt neerzetten. Hulpmiddelen zoals TweetDeck, Hootsuite en Buffer maken het beheer van je zakelijke sociale media een stuk eenvoudiger.

TweetDeck

Tweetdeck is een gratis programma voor het beheer van je Twitter-account. Het geeft je een duidelijk overzicht van wat er zich op Twitter afspeelt. De interface is opgebouwd uit kolommen waarover je naar wens je Twitter-berichtenstromen en bewaarde zoekopdrachten kunt verdelen. Met bewaarde zoekopdrachten kun je gericht en realtime de Twitter-berichten (‘tweets’) volgen rondom bepaalde thema’s. Een mogelijke toepassing van bewaarde zoekopdrachten is het volgen van tweets met daarin je bedrijfsnaam. Bij het samenstellen van zoekopdrachten komen de zoekoperatoren van Twitter goed van pas.

Heel handig is ook dat je met TweetDeck berichten kunt klaarzetten voor latere publicatie op Twitter en Facebook. Zo kun je tijdens drukke kantooruren toch wat van je laten horen, zonder dat het je van je werk houdt. Natuurlijk stellen mede-twitteraars het op prijs als je hun berichten leest en er actief op reageert, maar met enkele vooraf ingeplande berichten heb je al een basis.

HootSuite

De webapplicatie HootSuite werkt net als TweetDeck met berichtkolommen die je naar wens kunt instellen. HootSuite ondersteunt naast Twitter en Facebook ook Google+, LinkedIn, Foursquare, MySpace, WordPress en Mixi. HootSuite is bedoeld als een centrale plaats voor het beheer van al je zakelijke sociale media. Je kunt berichten inplannen voor latere publicatie en statistieken bekijken. Met de optionele apps en de ingebouwde feedreader haal je interessante webpublicaties rechtstreeks in HootSuite binnen, zodat je ze direct kunt delen op je sociale netwerken.

De gratis versie van HootSuite is beperkt tot het beheer van 5 sociale profielen, 2 RSS-nieuwsfeeds en een basaal analyserapport. Een PRO-abonnement kost op het moment 10 dollar per maand, maar wil je de nodige statistieken, dan betaal je per analyserapport 50 dollar.

Buffer

Buffer is een webapplicatie die je helpt om interessante links, afbeeldingen en webvideo’s te verzamelen, waarna deze op gezette tijden automatisch gedeeld worden op de sociale netwerken van je keuze. Op dit moment kun je berichten klaarzetten voor Twitter, Facebook, LinkedIn en App.net. Met de speciale browseruitbreiding kun je interessante webartikelen direct doorsturen naar je Buffer-account. Nadat een link gedeeld is, kun je in je Buffer-account het aantal muisklikken op de link en het aantal reacties en interacties (likes, retweets, mentions) volgen. Zo krijg je een idee van welke berichten aanslaan en welke niet.

Met een gratis account kun je maximaal 10 berichten klaarzetten. Ook kun je met een gratis account niet voor elke weekdag een ander publicatieschema instellen. Een abonnement zonder deze beperkingen kost 10 dollar per maand.

Analysehulpmiddelen

Met de volgende analysehulpmiddelen krijg je een beeld van het bereik en de populariteit van je berichten op sociale media, welke berichten precies aanslaan en wie het meest actief zijn rondom de voor jou relevante thema’s.

Klout

Door in te loggen bij klout.com krijg je een idee van het bereik en de populariteit van je berichten en blogposts op sociale media. Aan de hand van een duidelijk overzicht van de berichten en blogposts waarop het meeste gereageerd is, kun je beoordelen wat aanslaat en wat niet. Op basis van het aantal reacties op je berichten en het aantal volgers, vrienden of connecties, wordt er ook een kloutscore tussen 0 en 100 uitgerekend. Dit is een maat voor de “invloed” die je hebt op de aangesloten sociale media.

socialmention

Op socialmention.com kun je sociale media doorzoeken op bijvoorbeeld je bedrijfsnaam. Je krijgt dan interessante statistieken te zien over het bereik van de gevonden berichten en blogposts, veelgebruikte woorden en hashtags en het sentiment (positief, neutraal of negatief) van de berichten. Ook zie je welke gebruikers recent de grootste bijdrage hebben geleverd aan het bewuste thema.

Tweriod

Tweriod is een handig hulpmiddel om te zien op welke tijden de meesten van je Twitter-volgers online zijn. Met die kennis kun je strategisch tweeten voor een groter bereik.

Twittercounter

Op twittercounter kun je zoeken naar een twitternaam. Zo zie je de ontwikkeling van het aantal volgers, inclusief een prognose voor de toekomst. Als je ervoor kiest om je Twitter-account aan Twittercounter te koppelen, worden de statistieken ook tussentijds geüpdatet.

Twitter search

Via de officiële zoekpagina van Twitter kun je met de juiste zoekoperatoren heel gericht tweets terugvinden. Door een Twitter-zoekopdracht aan een kolom in het eerdergenoemde TweetDeck of HootSuite te koppelen, kun je nieuwe zoekresultaten realtime blijven volgen.

TweetReach

Een zoekopdracht op TweetReach levert statistieken op over het bereik van de 50 meest recente tweets die voldoen aan je zoekopdracht. Je kunt gebruik maken van de zoekoperatoren van TweetReach om gerichter te zoeken. Wil je gedetailleerde rapporten op basis van een grotere steekproef? Dan moet je daarvoor betalen. Dit kost 20 dollar per rapport, of voor uitgebreide realtime gegevens tussen de 84 en 899 dollar per maand.

Conclusie

De besproken hulpmiddelen voor sociale media zijn een nuttige aanvulling op de standaardmogelijkheden van de verschillende sociale platformen. Als zelfstandige tolk of vertaler kun je je voordeel doen met dergelijke hulpmiddelen: je bedrijf promoten, online netwerken of op de hoogte blijven van wat er in de vertaalbranche speelt.

Bronnen
The Top 5 Social Media Management Tools for Small Business
50 mostly free social media tools you can’t live without in 2012
Why You Should Be Using BufferApp To Schedule Content
Brand new Buffer analytics for Twitter, Facebook and LinkedIn
7 Reasons why you should use HootSuite
7 Reasons not to use HootSuite
De zoekgeheimen van twitter

Geen opmerkingen: