dinsdag 14 mei 2013

Trends in het MKB 2013

Door Sigrid Kauffman, WerkAdvies

Geïnspireerd door het trendwatchersduo Lieke en Richard Lamb en de ervaringen uit mijn dagelijks werk geef ik onderstaande trends en tips en beschrijf ik groei- en krimpsectoren. Hierbij dient het volgende citaat van Lieke en Richard Lamb als uitgangspunt: we gaan naar een balanseconomie.

Eerst zei iedereen geen last van de recessie te hebben, maar nu is deze bewering bijna niet meer houdbaar. Mensen accepteren de situatie nu, in plaats van deze te ontkennen of zich er tegen te verzetten. Ze passen zich aan. Ondernemen is vooruitkijken. Door je bewust te zijn van de trends in de samenleving, kun je inspelen op de markt.

Net als Lieke en Richard Lamb zie ik de volgende trends:

Mensen en bedrijven moeten het van elkaar hebben

Steeds meer ondernemers zien het belang in van elkaar helpen en samenwerken. Ik durf zelfs te beweren dat je het zonder samenwerking op termijn als ondernemer niet gaat redden. Door samen te werken ben je flexibel en kun je door het aanbieden van je specialisme ook echt waarde toevoegen. Door samenwerking is er een groter marktbereik, meer creativiteit en energie. Samenwerken is ook samen kansen pakken en creëren.

Mensen nemen vaker zelf initiatief

De macht van de grote organisaties is tanende. Mensen gaan op zoek naar eigen collectieven, naar een eigen invulling van hun behoeften. Een mooi voorbeeld hiervan is de mogelijkheid om samen verzekeringen af te sluiten (www.broodfonds.nl). Door de inzet van sociale media leggen mensen steeds sneller contact en helpen ze elkaar steeds vaker.

Geld is niet het belangrijkste

Veel mensen genieten steeds meer van minder. Dit brengt rust en voldoening. Het idee dat je overal het maximale uit moet halen, is achterhaald. Als we bijvoorbeeld naar bedrijven en producten in de voedselbranche kijken, dan zien we dat er steeds meer aandacht is voor ambachtelijk en eerlijker geproduceerd voedsel. Het thema duurzaamheid speelt hier een belangrijke rol. Ook in de autobranche is deze tendens goed terug te vinden. De vraag naar zuinige, milieuvriendelijke auto’s blijft stijgen.

De inzet van sociale media

Gratis sociale media, zoals Facebook en Twitter, zijn niet meer weg te denken. In eerste instantie werd aangenomen dat deze gratis diensten makkelijk omgezet konden worden naar betaalde diensten. Dit blijkt niet zo te werken. Nu worden bijvoorbeeld de profielen van gebruikers ingezet om op allerlei manieren geld te verdienen. Er wordt continu gezocht naar nieuwe wegen om geld te verdienen met de inzet van sociale media.

Kennis is altijd, overal en sneller beschikbaar

Veel informatie is toegankelijk via apps en kennissites. Voor de professionals en dienstverlenende bedrijven liggen kansen in het toepasbaar maken van deze informatie. Daar ligt de toegevoegde waarde.

Groei- en krimpsectoren

De economie is altijd in beweging. Er zijn sectoren die hard groeien en sectoren die stagneren of krimpen. De belangrijkste groeisectoren zijn de zorg, e-commerce en de high-techindustrie; de zorg, door de vergrijzing en de toegenomen levensverwachting. Er komt in deze sector steeds meer ruimte voor diverse aanbieders. Ook het aantal webwinkels groeit gestaag, omdat zij veel lagere lasten hebben. De derde groeisector is de high-techindustrie, vanwege zijn innovatieve aard en zijn sterke focus op export.

Er zijn ook sectoren die krimpen. Denk maar aan de bouw en aanverwante branches, zoals de makelaardij, architectuur en meubelbranche. De vraag naar woningen en kantoren daalt. De zakelijke dienstverlening (consultancy) heeft het moeilijk, mede doordat de overheid minder geld heeft om opdrachten uit te besteden. Ten slotte heeft de traditionele detailhandel grote moeite om te concurreren met webwinkels, omdat die, zoals gezegd, veel lagere lasten hebben. Maar de sector krimpt ook door het afgenomen vertrouwen van consumenten.

Nog wat tips

Kennis van de markt is belangrijk voor je bedrijf. Het toepassen van deze kennis is nog belangrijker. Bedrijven hoeven niet alles zelf te doen, consumenten en klanten denken graag mee (cocreatie). Neem de trends mee in je marketing. Geef bijvoorbeeld aandacht aan de mens en aan de mogelijkheid tot het delen van producten. Kijk kritisch naar de manier waarop je producten aanbiedt, zoek samenwerking. Onderzoek of je informatie kunt delen via internet. Maak het klanten makkelijk: denk hierbij aan e-books, gebruik dropbox, google docs, 24-uurseconomie. Blijf groot denken om te komen waar je wilt komen! Maar het allerbelangrijkste is: werk vanuit een visie.

Bronnen:
Lieke en Richard Lamb, Bureau Trendwachter.com
KvK Oostbrabant
Presentatie Open Coffe Nuenen 2-4-2013 door Senol Tapirdamaz en Sigrid Kauffman

Geen opmerkingen: